2019-12-19
Preliminär resultat finns nu. Det saknas i någon klass fortfarande. Så här ser det ut för Just Go så här långt.
2:a i Klassen (25 båtar)
3:a totalt bland alla Cruising klasser (170 båtar)
7:a Totalt alla båtar (katamaraner, racing och cruising klasser) (>200 båtar)

Den båt som slog oss en Norsk Farr 50 som hade 0h motortimmar vi hade 8h och en annan som också var nära oss bägge hade 20h.

Norrmannen gick fortare än oss när VI körde motor i bleket (som alla hade). När vi seglade gick vi från norrmannen!

2019-12-12
Trippmätaren på plottern säger:
Snittfart: 7,6 knop
Seglad sträcka: 2953 NM
Seglad tid: 388:28
Starttid 24 nov kl 12:30
Målgång 10 dec 23:53
Seglad tid efter starten 16dagar 11 timmar 27 minuter

Vi missade nollställa trippmätaren med några timmar efter starten.

2019-12-11
Nu är vi mål och väntar med spänning på slutresultaten. Vi tror att vi med hanndicap inräknat har slagit 1:an med 30 min. Till detta kommer tiden man kört motor (vilket är tillåtet) men man får du ett straff. Vi har kört motor 8,5h och hade ingen aning om hur mycket 1:an kört motor. Vi tyckte vår motortid var lite hög. Nu vet vi att 1:an använt motorn 67h. 67 timmar!!. Det känns som vi har vunnit vår klass. Får se hur lång det räcker för totalen i crusinklassen (170 båtar) eller rent an totalen med katamaraner och racingklassen inräknat. Svaret kommer vid prisutdelningen den 21 dec. Sännnande ska det bli.

2019-12-10
Dagen för mål gång.
Tiden har rusat iväg.
Det känns underbart att få stappla på mark igen och få ta sig ett glas Rom.
Vi tror vi har ca 12 timmar till godo på 1:an i klassen, men är 60Nm efter.
Just nu är det 105Nm till mållinjen och med den fart vi gör nu är vi i mål ca 23.00. Vi får se.
Just nu är det som vanligt spinakker uppe. I natt fegade vi och seglade med en spirad genua under 5 timmar.


2019-12-10
LAND I SIKTE!!
21,30 Svensk tid, 16,30 lokal tid.
25Nm kvar att segla till målgång.

2019-12-08
Allt är bra ombord och inget alvarligt har gått sönder.
Nu racar vi mot en större båt som ligger 1a i klassen (utan handicap inräknat).
Vore ju kul att faktiskt komma först i mål i klassen.


2019-12-06
Vilken dag så här långt.
Gippade och satte Genua då det blåste för mycket i går kväll, gungade så det är omöjligt att sova.Vi gippade åter nu på morgonen och satte spinnaker igen. Stadigt och snabbt
Vid 14 tiden kom vår första squall. Vi fick snabbt 5 ofrivilliga gippar i över 30 kn vind. Slutligen valde vi att ta spinnakern. 3 minuter senare lugna gatan igen. Så nu är det spinnaker segling igen. Rickard dirigerar.


2019-12-05
Resans maxsurf 19,9kn. Allt håller än så länge. Lite slitage på kickfästen & övre roderlager. Mest oroliga att nått går sönder. 5e dygnet med spinakker. 4m höga vågor.

Just Go har nu seglat 203Nm de senaste 24 timmar och de har 1000Nm kvar till mål. Placering 30 totalt och 2a i klass D. Deras största konkurenter i klass D är den ryska båten Heaven Can Wait ll som ligger 50Nm före. Just Go har minskat avståndet till hälften på 3 dagar så om vinden håller sig bör de kunna nå en första plats i klass D inom några dagar.
Och om vinden håller i sig bör de vara i mål om 6 dagar.
De har fortfarande problem med datakommunikationen så de kan endast skicka ett sms per dag på max 160 tecken. Red.anm.



2019-12-04
Fick lära mig på ett seminarie i Las Palmas att en 40fots båt inte kan averka mer än ca160Nm/dygn. Sista 2 dygnen gjorde vi 214Nm och 198Nm totalt 412Nm på 2dygn, så vi är mer än nöjda.
Natten som var tog vi ner spinnakern och fick värsta natten hitils. Vinden var mellan 20-32kn.
Vi försöker ha ettTWA på165°-170°. Med Para sailorn går det hur stadigt som helst, kanske lite tufft på natten då är det kolsvsrt. Genua är svårt.


2019-12-03
Ännu ett dygn har passerat.
Spin uppe i 3 dygn nu. Sista dygnet har vi avverkat 194 Nm.
Nu klockan 11,30 medelfart på 8,7 Kn bör bli 210 Nm för dygnet.
Surfar i över 15 Kn. 6,2° varmare i vattnet än i luften.
Mikkel och Bosse fixar kanonmat.


2019-12-02
Nu kör vi spin dygnet runt. 9-10kn mest hela tiden. Vi ligger bra till tror vi.
2 i klassen 16 i cruising 33 totalt.
Vi har en 50fot Farr50 inom synhåll. Vi går inte långsammare.
Flygfisk på däck varje morgon. I natt kom en och slog ner vid ratten man undrar ju först vad det är som låter när de flaxar med vingarna. En annan hittade in i ruffen genom en öppen ventil! Sten Caap


2019-11-30
Har nu haft kontakt via satelit sms med besättningen.
De har problem med satellit telefonen och kan då inte ringa och ta emot väderprognoser vilket är betydelsefullt för att kunna välja den snabbaste och mest gynnsamma vägen.
De har dock kontakt på VHF med några andra båtar som ligger i närheten.

Stisse skriver i sitt senste SMS: Nästan ingen vind. Kap Verde är som Blå Jungfrun syns i evigheter. Vi har fått uppgifter om att det kommer vind på måndag 7-8 m/s och den vinden skall stå sig fram till mål.
Vi seglar hela tiden med vår stora Genakker även på natten. Vi har VHF kontakt med 2 svenska båtar en 46 fot katta Paloma och Hanse 558 Bounty. De är också de ända båtarna runt oss.
Klart slut från Just Go.

2019-11-26
Spökskrivaren skriver på bloggen.
Tanken är att Stisse skickar ett mail per dag så att jag kan uppdatera deras blog för resan över Atlanten.
Dessvärre har de fått problem med datakommunikationen via satellit så de har inte lyckats skicka lägesuppdatering i dag.
Jag har dock pratat med Stisse via satellittelefon vid ett flertal tillfällen i dag för att försöka hjälpa till med att lösa deras data problem och förhoppningsvis skall det fungera i morgon så att de kan skicka en ny lägesrapport och berätta om hur de har det ombord.


2019-11-25
Då har vi snart seglat 1 dygn. Allt har fungerat bra och vi har använt spinakker, genakker, code zero och genua.
Alla sättningar har strulat på olika sätt, men vi har nog inte tappat mer än några hundra meter. Vi seglar just nu om en katamaran. I natt fick vi minska farten genom att släppa på genuan då en annan båt kom från lä med en högre kurs. Tänk att det kan bli så tajt mitt på Atlanten.
På natten är det verkligen kolsvart. Första dygnet har vi haft en snittfart av ca 8knop med topp på 15,8.
Delfiner i massor hoppar runt bten, men inga flygfiskar än.
Vi har valt en mer sydlig rutt en de flesta (tror vi). Det innebär att vi sannolikt är längre från målet och alltså en sämre placering just nu än de som gått mer östligt än vi. Just nu ker vi i ca 225 i ca 9 kn.

2019-11-24
Då äntligen har startdagen kommit. Vi är laddade inför starten som är kl 13:30 svensk tid.
Det blir stor och genakker i starten och rutten går troligen ner mot Kap Verde. På Kanarieöarna finns två accelations zoner en vid flyplatsen och en precis söder om ön. I dessa kan det bli kulingstyrkor 15 m/s och uppåt, trots att bara blåser 3-4 m/s. Gäller att vara uppmärksam när vi närmar oss dessa zoner. De går att undvika om man håller ut från kusten. Mikkel har mejlat nått till NT, kanske kommer det nått där.

2019-11-12
Nu är vi mål och väntar med spänning på slutresultaten. Vi tror att vi med hanndicap inräknat har slagit 1:an med 30 min. Till detta kommer tiden man kört motor (vilket är tillåtet) men man får du ett straff. Vi har kört motor 8,5h och hade ingen aning om hur mycket 1:an kört motor. Vi tyckte vår motortid var lite hög. Nu vet vi att 1:an använt motorn 67h. 67 timmar!!. Det känns som vi har vunnit vår klass. Får se hur lång det räcker för totalen i crusinklassen (170 båtar) eller rent an totalen med katamaraner och racingklassen inräknat. Svaret kommer vid prisutdelningen den 21 dec. Sännnande ska det bli.

2019-11-12
Nu är vi mål och väntar med spänning på slutresultaten. Vi tror att vi med hanndicap inräknat har slagit 1:an med 30 min. Till detta kommer tiden man kört motor (vilket är tillåtet) men man får du ett straff. Vi har kört motor 8,5h och hade ingen aning om hur mycket 1:an kört motor. Vi tyckte vår motortid var lite hög. Nu vet vi att 1:an använt motorn 67h. 67 timmar!!. Det känns som vi har vunnit vår klass. Får se hur lång det räcker för totalen i crusinklassen (170 båtar) eller rent an totalen med katamaraner och racingklassen inräknat. Svaret kommer vid prisutdelningen den 21 dec. Sännnande ska det bli.

2019-11-12
Nu är vi mål och väntar med spänning på slutresultaten. Vi tror att vi med hanndicap inräknat har slagit 1:an med 30 min. Till detta kommer tiden man kört motor (vilket är tillåtet) men man får du ett straff. Vi har kört motor 8,5h och hade ingen aning om hur mycket 1:an kört motor. Vi tyckte vår motortid var lite hög. Nu vet vi att 1:an använt motorn 67h. 67 timmar!!. Det känns som vi har vunnit vår klass. Får se hur lång det räcker för totalen i crusinklassen (170 båtar) eller rent an totalen med katamaraner och racingklassen inräknat. Svaret kommer vid prisutdelningen den 21 dec. Sännnande ska det bli.

2019-11-12
Nu är vi mål och väntar med spänning på slutresultaten. Vi tror att vi med hanndicap inräknat har slagit 1:an med 30 min. Till detta kommer tiden man kört motor (vilket är tillåtet) men man får du ett straff. Vi har kört motor 8,5h och hade ingen aning om hur mycket 1:an kört motor. Vi tyckte vår motortid var lite hög. Nu vet vi att 1:an använt motorn 67h. 67 timmar!!. Det känns som vi har vunnit vår klass. Får se hur lång det räcker för totalen i crusinklassen (170 båtar) eller rent an totalen med katamaraner och racingklassen inräknat. Svaret kommer vid prisutdelningen den 21 dec. Sännnande ska det bli.

2019-11-10
Dax För kaptenen att lämna Sverige och preparera Just Go för avfärd den 24 november.


Tack Pelle och Marianne för de 50 matlådorna. Får checka in en väska till.
Nu klarar vi oss nästan hela vägen. :-)


Ska man verkligen lämna Norrköping för sol och värme, när det är så här skönt hemma

2019-11-01
Bara tre veckor kvar till ARC starten
Så här har Just Go färdats från Lindö till Las Palmas





2019-10-03
Resan slut. 670 distans och 4 dygn blev det.


Nu väntar starten på ARC den 24 nov.

2019-10-02
Vi närmar oss Las Palmas

Just Go förtöjd för inklarering i Las Palmas Marina.
670 distansminuter ca 7.5kn i snitt. Helt OK


Mickan vid rodret


Stor tanker spärrar inloppet till Las Palmas




2019-10-01
Per sliter hårt



Vanlig dag på Atlanten, 21kn vind och ca 9 kn fart


2019-09-30
Ännu en dag med fina vindar. Vindarna pendlar hela tiden mellan 18-20 knop. Kanske lite för platt egentligen, vi får gippa då och då. Vindrikningen kanske 40° under dagarna.


Mikkel vid rodret


Mickan spanar




2019-09-29
Äntligen Genakker


Kännslite konstigt att se Marocco på plottern



Ibland får hon sköta sig själv



2019-09-28
Gänget som ska ta Just Go till Las Palmas
klockan 10:30 bar det iväg.

Kapten Stisse, Per och Mickan Björk och så Mikkel
Ett stiltjebälte hade fastnat flera dagar precis utanför Vilamoura, så resan fick börja med 4h motor.

Klockan 14 var det dax att stänga av motorn. Snart fick vi kompisar som följde oss


Äntligen lagom med vind

Ibland handstyr vi också


Snart var vi uppe i >9kn Härligt

Stor och max genua






2019-09-27
Mat inhandlat


Ser aptitligt ut med all frukt hängande i näten

2019-09-26
Åter i sjön men snabbt upp igen.
Just Go sjösattes sent ons den 25. Hon fick behålla sin gamla plats E42.
Inget hade vi ätit på hela dan. Så snabbt iväg för mat och sedan "nem" till Pelle.

Nästa morgon startade bra och enklare saker återstod som tex inventering av sängkläder.
Jag skulle hämta en vacuum påse under en durk då väntade en överraskning FULLT med VATTEN.
Snabbt igång med länspumparna för att tömma och se var vattenintrånget var. Misstänkte loggtranspondern.Vad annat kunde det vara!

Nä inge genomföringar läckte, inte loggen. Kan det vara nått vid motorn? Då ser jag att det väller fram vatten vid ett av motorfästena (ca 20 l/timme) Hur kan det komma vatten dit?
Medans vi funderade så puffade Invertern till och började ryka. Vatten och elektronik är ingen bra kombination.
Enda slutsatsen jag kunde dra var att det måste ha med monteringen av den nya plattan runt S-drevet de tillverkade. Lite långsökt kändes det som, men egentligen det enda jag kunde komma på.

Tillbaka till kranen, båten måste upp! Turligt nog fanns det en lucka kl 15 - 17 2 timmar kunde hon hänga i kranen.

mera kommer


Mycket riktigt 14 gamla skruvhål hade lämnats otätade och det strilade som från en dusch :-(



2019-09-18
Kölens tur


Kölen och S-drevet målas. En glasfiber platta rund S-drevet var riktigt dålig och jag hade gjort en i ny sverige, Den var dock alldeles för smal. Tänkte då spackla den gamla. Men gubbarna hade redan gjort en ny från en glasfiberplatta som passade perfect. Vilken service det är här nere.



Fin utsikt är det, från Anders GT hylla

2019-09-17
Copper Coat börjar appliceras




2019-09-16
Måndag

Måndag kväll var slipningen klar. Efter 4 dagar och 4 man. Skönt man inte gjorde det själv.
Känns också bra med ett fast pris. Arbetskraften kostar nog en åttondel av den i sverige.

Att göra detta i sverige vågar jag inte ens tänka på kostnadsmässigt.

Om det finns någon som ens vill göra det. Känns fantastiskt skönt med ett sånt här underarbete.


2019-09-14
Lördag

Efter lördagen såg hon ut så här. Grovskrapad och klar för slipning.

2019-09-13
Fick fråga från den lokala segelmakaren om jag ville haka på en av 13 Clipper båtar (Ha Long Bay”) från kl 13. De ligger i Portimau 40 min med bil. Klart man ville. Så jag och Pelle Rappestad hakade på. Clipper Round the world RAce går vartannat år och det är nu 12:e upplagan. Båtarna är 70 fots race båtar. Helt rena inuti.
Det är ett antal delsträckor och ca 20 betalande seglare. Vill man segla alla sträckorna är prislappen ca € 50.000
Det finns inga el winschar hydralik eller andra hjälpmedel. Allt är bara jättetungt. Det gick lätt åt 10 personer för att bärga seglerna.
Lite extra kul att jag deltagit i 2 eller 3 upplagor av denna tävling, men virtuellt på Virtual Regatta

Clippers hemsida


Kapten Caap på Ha Long Bay


Två av Clipperbåtarna. Den högra vann stäckan London - Portimau. Hela första sträckan är London till Uruguay med ett pitstopp i Portimau.

2019-09-12
Måste nu fatta ett beslut.
1. Ska jag skrapa/slipa själv och lägga på ”vanlig” Portugisisk bottenfärg.
2. Ska jag ta hjälp och lägga på svindyr ”Copper Coat”

Fick 2 offerter en från Portimau 20’ härifrån och en från Marinan där jag ligger.

Valde efter lite vånda alternativ 2 och låter Vilamoura marinan göra jobbet.
4 man kom och började skrapa de skrapade och slipade bort all gammal färg ända ner till den blå gelcoaten.
De jobbade Ons, Tor, Fre halva lördag och måndag (på sön slipade jag själv 5 tiummar)
Vilket jobb, men vad fint det blev.



2019-09-11
Tid bokad för ett lyft 10:30

Här är JustGo på väg ur vattnet. Hur ska botten se ut efter 18 månader
i vattnet varav de sista 12 stillaliggande i Vilamoura marina.Ska ”fartygsfärgen”
hållt beväxtligheten borta?


Ser långt ifrån bra ut. Riktigt illa faktiskt


Att det gick att ta sig fram för motor är nästan märkligt. Mycket ”barnacles” var det

2018-11-09
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails.

Mark Twain

2018-09-13
Flyg hem till Sverige

2018-09-11
Just Go parkerad i Vilamoura marina för 1 år.
Totalt blev det lite mer än 2500 distansminuter och resan tog 31 dagar





2018-09-10
Vilamoura till Olhao tur och retur ca 50 distans tur och retur.


Olhao har en liten men säker marina.
Här hade jag köplats 478 för en bryggplats sedan tidigare. Hoppades kunna förhandla med hamnkapten om en plats för ett år. Men han var helt osmidig och ville ha dygnshyran x 365 dagar vilket givetvis inte var aktuellt.

2018-09-09
Sines till Vilamoura (Faro) 100 distans. Framme 04:30



2018-09-08
Cascais till Sines ca 58 distans. Lämnar Cascais 11:30 efter att ha anlänt 04:00. Regnigt så vi bestämmer att dra vidare. Anländer Sines kl 20. Dåligt vindvikel till att börja med men vrider med hela dan så vi når målet utan gippar. Vinden tar dock slut kl 18 så sista timmarna blir med motor.




Som vanligt bara vatten runt omkring oss.


Vy från restaurangen vi åt på. Grillad Dorado för oss bägge.

2018-09-07
Figueira da Foz till Cascais ca 73 distans seglad väg. Disigt och dimma hela tiden. Framme ca 04:00.
Fantastisca scenerier med mareld som färgade vågskum till grön neonfärg så även alla fiskstim för att inte tala om delfinerna vars ryggar lysten i grön neon när de jagade fiskarna.




GENAKKER :-)


Örjan fixar god mat hela tiden.


Snart kolsvart. Bara hoppas inget fiskeflöte fastnar i propellern


Sådana här får man se upp med ligger tusentals längs Portugals kust. De är svåra att se i hög sjö och omöjliga på natten.


Delifiner i mareld på natten, nästa kusligt

2018-09-06
Idag går färden från Porto till Figureira da Foz en stäcka av 70 distans.
Började med lite vind men prognoserna talade om mer vind an bit från kusten. Så vi gippade ca 15 distans från kusten. Så småningom kom vinden och vi seglade med bara Code 0, så bekvämt det är.




Vi ser EN båt på havet och våra kurser skär varandra. En Svensk visar det sig. Vi var inom prat avstånd när vi möttes men pratade i VHF en. Det var en Amerikan en Fransman och en Svensk (som sov) ombord. De var på väg till Lissabon och sedan vidare till medelhavet, för att segla där några år.


Delfinerna är runt oss mest hela tiden. Gillar verkligen att vara så nära fören det bara går. Håller man ut handen lägger dom sig på sidan för att se bättre.


Seglar flera timmar och bara en sandstrand så lång ögat når.


Närmar oss Figureria da Foz


Fångade på web kamera

2018-09-05
Idag blir vi liggande i Porto En gammal stad med trånga gränder. Vi tar bussen till centrum och går omkkring lite grann.
Vi skulle också besöka en båttillbehörsaffär vi fått tips om.








Båttillbehörsaffären hade bara öppen den 3:e och 6:e varje månad. Entrén såg ju inte direkt imponerande ut heller. Men det är många gånger en oansenlig entré döljer något stort bakom. Idag var det dock den 5:e. Så vi letar vidare efter en annan butik i en annan stad.

2018-09-04
På väg mot Porto. Capten Caap har vakten! AIS larm på och Autopiloten styr.
Det varken AIS eller autopiloten ser är alla dessa hundratals fiskenät flaggor som vi får hålla koll på hela tiden.


Inte mycket till vind så vi går med motor.



2018-09-03
La Couruna till Porto ca 175 seglade distansminuter.
Startade 18:30 på kvällen för att nå Porto under dagsljus. Kuling runt hörnet sedan efter ca 65 distans behaglig resa.




Hittade sista öppna restaurangen, en pizzeria. Delade på två utsökta pizzor och ett par öl.
Örjan kommunicerar med Mikkel.


Båten Felicia från Kolmården ligger bredvid oss. De är på väg till Kanarieöarna för att sedan deltage i ARC till Karibien i slutet av november

2018-09-02
Biscaya hela dagen. Bra vind underbart.











2018-08-31
L Aber-wrach till a Coruna ca 360 distans. Vi lämnar bryggan ca 12:00 och anländer 2,t dygn senare. 7,7kn i snitt över Biscaya!! Lite häftigt att segla på 5000 meters djup.
















2018-08-29
Cowes till l Aber-Wrach ca 190 distans. Trafikseparationszoner ska passeras l 90˚ vinkel. Mycket trafik är det. Fick anropa ett fartyg på natten då bäringen inte ändrades. Fick ett kort svar: vi går akter om er.






Nya bulten och den gamla som gick av. Tog 2h att tillverka för den skickliga engelsmannen.


Kapten Caap styr på legendariska ”the Solent” vattnet mellan isle White och England.

2018-08-28
Kvar i Cowes hela dan.


Verksatan ”Sea tech” som tillverkade den nya bulten.


När ha såg bulten sa han: Det till en autopilot va. En sån får ni inte tag på här. Jag kan göra en, men i bättre stål. Det tar 2h.


Legendariska kalendertillverkaren Beken. Känd av alla seglare.







2018-08-27
Eastbourne till Cowes på Isle of Wight. 65 distans.
Kryss som vanligt. Hård vind (kuling) som vanligt. Men annars OK. Nådde Cowes på kvällen (som vanligt). 2h innan Cowes gick en 14mm bult till autopiloten av. Så sista biten fick vi handstyra (gjorde man verkligen det förr). En bra autopilot är som en skicklig styrman ombord. Tror inte man kan handstyra lika bra under en lång period. Vi är verkligen imponerade av vår B&G NAC 3 autopilot. Oftast ställer vi den på TWA som gör att vi seglar med vinden i samma vinkel hela tiden. Ibland ställer vi den på en fast kurs, inte ofta faktiskt.















2018-08-25
195 distans från Rotterdam till Eastbourne på södra England.
Långt, trafikseparations zoner och motvind med höga krabba vågor, nä bättre segling finns.




Möte! Ovanligt men det händer


GOTT


Ölet heter "Hell Weather" säger kanske nått om vädret här i trakten.

2018-08-24
Tänkte oss en långstint och nattsegling. Fortsatt vatten intag dessvärre. Vi får leta vidare.
Mötte egentligen bara en segelbåt VOR Team Brunel som kom i 16kn mot oss på vär till Den Haag. Dom broatchade 2ggr medans vi såg dom. Säkert inte originalbesättningen.

Vid 23 tiden började det blåsa 32kn och ett åskväder som inte var att leka med. Så vi bästämde oss trots allt för Rotterdam (en av världens mest trafikerade hamnar).
Kolsvart och massor med handelsfartyg. Vi hade lokaliserat en marina som vi siktade på. Vid inloppet kommer en stor båt med blåljus mot oss. Undrar var vi är på väg, inte säker för oss meddelar dom. Följ oss blir en order. De lotsar oss in till marinan vi sett, som visar sig vara en nödhamn. Kontrolltornet hade inte sett oss på AIS och vi hade ju inte anropat dom på VHF en som man skulle. Dessutom hade de fått ett mayday anrop som det trodde var från oss. Det var panik i kontrollrummet enligt vad de sade.




Bra med vind på Nordsjön. Strax innan vi mötte VOR Team Brunel.


Blåljuseskort till nödamn i Rotterdam.

2018-08-23
Lämnar Amsterdam för att INTE gå till Rotterdam utan Den Haag var tänkt.
Men välute på Nordsjön tar vi fortfarande in hyfsat stora mängder vatten. Vet inte säkert varifrån.
Vi vänder och går in i marinan IJmuiden och fixar det som vi tror är orsaken (ankarboxen).
Tog Segwayen till "stan" ca 5km och köpte lite glasfiber och polyester.




Riktigt tuffa dagseglare från saffieryachts kolla 33 och 37 fotarna



2018-08-22
Från Enkuizen till Amsterdam ca 30 distans.




Sista slussen mot Amsterdam


En välförtjänt öl efter tilläggning i Amsterdam


"Fick parkerar" i gästhamnen Sixhaven, mitt i centrum tärs över centralstation.

2018-08-21
Dagens rutt 48 distans. Sista kanalslussen heter Lemmer. Lemmer med trång kanal, så trång att man ledigt kunde ta någons vinglas som satt och åt vid en restaurang.
Sista biten är över "Sjön" IJsselmeer med ett maxdjup av ca 4m. I slutet av sjön ligger Enkhuizen ett samhälle där vi stannar över natt för att på morgonen slussa mot Amsterdam. Den sjön heter Markermeer ännu grundare känns det som.




Sjönära boende.


Båtparkering som vi har bilparkering.


Tom segelbåtar förtöjs vid tomten.


Flytande sommarstugor eller permanentboende?


Egna små instick är vanligt.


Kanalerna är ibland som att köra bil i ett villasamhälle.


Vissa broar kostar några euro. Broöppnaren skickar ner en träsko där man lägger pengarna. Det gäller att ha växel.








2018-08-20
Dagens rutt















2018-08-19
Tänker göra ett nytt försök mot Amsterdam. När vi lämnar Borkum Rif och kollar väderprognosen fattar vi beslutet att ta kanalerna mot Amsterdam. Så vi sätter kurs mot infarten som är Delfzijl.


Vi hinner sedan starx efter Groningen. I Groningen vindlar kanalen mellan gatorna mitt i staden. Ca 15 broöppningar innan vi är ute ur Groningen.




Fick hjälp av ett Holländskt par som vi hade sällskap med att hitta en natthamn. Infarten var minst sagt anorlunda och gick mellan husen. Så ut som allt utom en marina. Men efter en 90° sväng öppnade sig en STOR marina med shoppingcenter restauranger och allt man kan tänka sig. Runt midnatt ansluter Mikkel.

Dagens rutt



2018-08-18
En riktigt dålig dag på sjön. Seglade 83’ men kom bara 30’. Lämnade L.angroog tidigt för att klara tidvattnet. Började bra med max genua och stor. Sedan ökande vinde och vågorna var var inte att leka med. Tog ner storen och seglade i 7,2kn med bara genuan (fart genom vatten). Vid lunchtid insåg vi att vi skulle komma till mynningen av Amsterdam runt 03. Inte lätt att hitta natthamn, så vi beslöt att försöka hitta sjölä bakom någon sandrevel. Funkade inte, vi draggade. Bråttom att dra för att inte bli fast bland sandrevlarna. Nytt beslut, vi vänder tillbaka till Borkum Riff. Vi borde hinna innan tidvattnet blir för lågt. 2-3 kn motstöm gjorde inte det hela bättre. Vi lyckades med kanska 5 min tas in i hamnen, man där blev det stopp. Vi kom aldrig in till en brygga, vi kunde som tur var slänga en tamp till en hygglig person som förtöjde oss. Fick gå upp kl 02, 02:30 och 03 för att ta oss in mot bryggan vartefter tidvattnet steg. Detta med tidvatten är inte lätt när allt är så grunt. Hoppas på en bättre dag i morgon.

2018-08-17
Lämnar Cuxhaven runt 06. Meström de första timmarna. Sedan vrider vinden oxh vi får kryss. Börjar leta möjliga natthamnar. Tidvattnet styr helt när man kan gå in i hamnarna. Får bli ön Langeoog dit vi hinner i grevens tid ca 18. Välbehövlig duch och en öl på restaurangen och sedan i säng. Måste dra tidigt strax för 6 för att klara tidvattnet.

2018-08-16
Går in i Kielkanalen ca 08. Ca 60’ motor. Tankar i Brunsbüttle innan vi slussar ut ca 18:30. Satsar på Cuxhaven första kontakten med tidvatten 3kn medström! Härligt. Anländer Cuxhaven strax efter 21. Nästan mörkt. Vi vet att vi moste vidare runt 06 för att tima tidvattnet. Vi måste dock proviantera lite, affären stänger 22 och är 20min promenad bort. Framme vid affären 21:30 handlar det nödvändigaste och betalar ett par 5 euro för att köra oss tillbaka.

2018-08-15
Från Gedser till Kiel 82 distans. Omväxlande vindar tyvärr kryss mesta tiden. Går under Fehmarn bron. Fri segelhöjd 22m vi når 20m upp. Kommer fram till Kiel ca 21:00


Alla dessa gula sjömärken och stickade ringar. Inte lätt att veta vad dom betyder.
När vi la in en automatisk rutt till Kielkanalen (Nord Ost Zee kanal) fick vi en vad vi tyckte konstig böj. Det var runt den streckade röda cirkeln plotter ville undvika. I slutet av cirkeln låg ett stort militärfartyg (röda prickarna) och satte fart rakt mot oss. Det var då vi började zooma in i sjökortet och såg cirkeln och förtog varför plotter gjorde en "konstig" böj. Vi ändrade kurs för att komma ut från cirkeln lite snabbare. När militärfartyget var ca 100m från oss kändes det lite kört, men de fortsatte sån tur var. Vi ändrade kursen lite igen. Då stannade dom och vände men gjorde inget mer. Vet fortfarande inte vad som var otillåtet i cirkeln.

2018-08-14
Kastar loss från Klinholm 14:30 som tar oss till Gedser en stäcka av 32 distansminuter. Anländer ca 20:00

2018-08-13
Avfärd från Karlskrona kl 06. Lite vind så först motor lite senare code 0 och storsegel. Satsar först på Simrishamn eventuellt Ystad. Uffe som är IFK fan måste absolut se matchen IFK - Hammarby. Vi fortsätter längs skånska sydkusten för att ha mottagning till ipaden.

Nu satsar vi på Abbekås istället. Hinner nog lagom dit 8nnan mörkret. Kollar vädret och ser att i natt blir det medåka till Danmark. I morgon hård vind i näbben igen. Vi besultar att ta en nattsegling till Klintholm på Mön. Anpassar farten på slutet så att vi inte kommer fram i mörker, så vi lägger till ca 05:30 efter 140 disansminuter nonstop.
Mycket vinkraftveks farmer var det



2018-08-12
Vi ligger inbåsta i Karlskrona. 19 m/s rätt i näbben. Väntar på Örjan och Uffe som ansluter idag. SMHI lovar vindskifte till ostligt i natt. Stämmer det blir det första dagen med undanvind och kanske vindar under 10 m/s. Vi hoppas på det

2018-08-11
Tidig avfärd från Kalmar. Motor de första timmarna. Sedan kuling i näbben igen. Funderar på Simrisham. Kanske kan vi vara där runt midnatt. Rundar Karlskrona vinden vrider lite så vi kan släppa lite. Seglar bara med fock. I jämmnhöjd med Karlskrona ser vi 4 tromber framför oss.


Funderar på vad det kan innebära vädermässigt. Det innebar att vinden (19 m/s) vrider 120 gr på 1 sek autopiloten får spelet efter ett ofrivilligt slag vid vindskiftet. Vi fattar beslutet att övernatta i Karlskrona dit vi kommer ca 18.

Vi fick lite underhållning av ett gäng som var på väg till krogen



2018-08-10
Tänkte en tidig avfärd. Men hörde på sjörapporten 27,6 m/s i Oskarshamn. Ligger och avvaktar ett tag. Sticker vi 09 kuling vind rätt i näbben. Angör Kalmar vi 20 tiden. Hade hoppats komma till Kristianopel men dit är det fortfarande ca 6h.

2018-08-09
Planerad avfärd ca kl 08 den 9:e och då vidare söderut. Vi får se hur långt vi kommer. Byxelkroken på Öland kan vara ett mål. Just nu kl 06 den 9:e ingen vind och regn! men framåt dagen sydligt :-(

Vi han bara till Idö. Ingen vind och när det kom vind kom den rakt i näbben. Kvällsmat på Idö skärgårdsrestaurant.

2018-08-08
Avfärd kl 14 från Lindö. Första stoppet blir Arkösund där Mikkel och Kjella mönstrar på.

2018-08-07


Hela vintern har jag insett att några luckor till svåråtkomliga stuvfack måste till. Idag dagen innan avfärd kom jag till skott (sex stycken blev det). Och det blev över förväntan bra.

2018-07-23
Då är det dax för Just Go att börja äventyret mot Karibien. Första etappen under 2018 blir att ta sig från Sverige till södra Portugal.
Hela resan tar ca 30 dagar.
Det finns möjlighet att resa med hela eller delar av seglatsen. Det finns max 8 platser ombord.
Hoppas ni kan haka på. Hör av om ni är sugna på ett segeläventyr.
Sten "stisse" caap
+46 70 551 95 50
sten@caap.se


Start Lindö 8 Aug

Lämpliga ställen att mönstra på/av (ca datum)
• Lindö 8 aug
• Arkösund 9 aug
• Trelleborg 12 aug
• Hamburg (Kielkanalen) 15 aug Här blir det sedan Stående Mast Vägen genom Holland
• Amsterdam (Schipol) 18 aug
• Södra England 20-25 aug
• Brest 26 aug

2018-07-22


Departure Lindö (Norrköping) Destination Arkösund

   
Just Go First 40.7