2018-11-09
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails.

Mark Twain

2018-09-13
Flyg hem till Sverige

2018-09-11
Just Go parkerad i Vilamoura marina för 1 år.
Totalt blev det lite mer än 2500 distansminuter och resan tog 31 dagar





2018-09-10
Vilamoura till Olhao tur och retur ca 50 distans tur och retur.


Olhao har en liten men säker marina.
Här hade jag köplats 478 för en bryggplats sedan tidigare. Hoppades kunna förhandla med hamnkapten om en plats för ett år. Men han var helt osmidig och ville ha dygnshyran x 365 dagar vilket givetvis inte var aktuellt.

2018-09-09
Sines till Vilamoura (Faro) 100 distans. Framme 04:30



2018-09-08
Cascais till Sines ca 58 distans. Lämnar Cascais 11:30 efter att ha anlänt 04:00. Regnigt så vi bestämmer att dra vidare. Anländer Sines kl 20. Dåligt vindvikel till att börja med men vrider med hela dan så vi når målet utan gippar. Vinden tar dock slut kl 18 så sista timmarna blir med motor.




Som vanligt bara vatten runt omkring oss.


Vy från restaurangen vi åt på. Grillad Dorado för oss bägge.

2018-09-07
Figueira da Foz till Cascais ca 73 distans seglad väg. Disigt och dimma hela tiden. Framme ca 04:00.
Fantastisca scenerier med mareld som färgade vågskum till grön neonfärg så även alla fiskstim för att inte tala om delfinerna vars ryggar lysten i grön neon när de jagade fiskarna.




GENNAKER :-)


Örjan fixar god mat hela tiden.


Snart kolsvart. Bara hoppas inget fiskeflöte fastnar i propellern


Sådana här får man se upp med ligger tusentals längs Portugals kust. De är svåra att se i hög sjö och omöjliga på natten.


Delifiner i mareld på natten, nästa kusligt

2018-09-06
Idag går färden från Porto till Figureira da Foz en stäcka av 70 distans.
Började med lite vind men prognoserna talade om mer vind an bit från kusten. Så vi gippade ca 15 distans från kusten. Så småningom kom vinden och vi seglade med bara Code 0, så bekvämt det är.




Vi ser EN båt på havet och våra kurser skär varandra. En Svensk visar det sig. Vi var inom prat avstånd när vi möttes men pratade i VHF en. Det var en Amerikan en Fransman och en Svensk (som sov) ombord. De var på väg till Lissabon och sedan vidare till medelhavet, för att segla där några år.


Delfinerna är runt oss mest hela tiden. Gillar verkligen att vara så nära fören det bara går. Håller man ut handen lägger dom sig på sidan för att se bättre.


Seglar flera timmar och bara en sandstrand så lång ögat når.


Närmar oss Figureria da Foz


Fångade på web kamera

2018-09-05
Idag blir vi liggande i Porto En gammal stad med trånga gränder. Vi tar bussen till centrum och går omkkring lite grann.
Vi skulle också besöka en båttillbehörsaffär vi fått tips om.








Båttillbehörsaffären hade bara öppen den 3:e och 6:e varje månad. Entrén såg ju inte direkt imponerande ut heller. Men det är många gånger en oansenlig entré döljer något stort bakom. Idag var det dock den 5:e. Så vi letar vidare efter en annan butik i en annan stad.

2018-09-04
På väg mot Porto. Capten Caap har vakten! AIS larm på och Autopiloten styr.
Det varken AIS eller autopiloten ser är alla dessa hundratals fiskenät flaggor som vi får hålla koll på hela tiden.


Inte mycket till vind så vi går med motor.



2018-09-03
La Couruna till Porto ca 175 seglade distansminuter.
Startade 18:30 på kvällen för att nå Porto under dagsljus. Kuling runt hörnet sedan efter ca 65 distans behaglig resa.




Hittade sista öppna restaurangen, en pizzeria. Delade på två utsökta pizzor och ett par öl.
Örjan kommunicerar med Mikkel.


Båten Felicia från Kolmården ligger bredvid oss. De är på väg till Kanarieöarna för att sedan deltage i ARC till Karibien i slutet av november

2018-09-02
Biscaya hela dagen. Bra vind underbart.











2018-08-31
L Aber-wrach till a Coruna ca 360 distans. Vi lämnar bryggan ca 12:00 och anländer 2,t dygn senare. 7,7kn i snitt över Biscaya!! Lite häftigt att segla på 5000 meters djup.
















2018-08-29
Cowes till l Aber-Wrach ca 190 distans. Trafikseparationszoner ska passeras l 90˚ vinkel. Mycket trafik är det. Fick anropa ett fartyg på natten då bäringen inte ändrades. Fick ett kort svar: vi går akter om er.






Nya bulten och den gamla som gick av. Tog 2h att tillverka för den skickliga engelsmannen.


Kapten Caap styr på legendariska ”the Solent” vattnet mellan isle White och England.

2018-08-28
Kvar i Cowes hela dan.


Verksatan ”Sea tech” som tillverkade den nya bulten.


När ha såg bulten sa han: Det till en autopilot va. En sån får ni inte tag på här. Jag kan göra en, men i bättre stål. Det tar 2h.


Legendariska kalendertillverkaren Beken. Känd av alla seglare.







2018-08-27
Eastbourne till Cowes på Isle of Wight. 65 distans.
Kryss som vanligt. Hård vind (kuling) som vanligt. Men annars OK. Nådde Cowes på kvällen (som vanligt). 2h innan Cowes gick en 14mm bult till autopiloten av. Så sista biten fick vi handstyra (gjorde man verkligen det förr). En bra autopilot är som en skicklig styrman ombord. Tror inte man kan handstyra lika bra under en lång period. Vi är verkligen imponerade av vår B&G NAC 3 autopilot. Oftast ställer vi den på TWA som gör att vi seglar med vinden i samma vinkel hela tiden. Ibland ställer vi den på en fast kurs, inte ofta faktiskt.















2018-08-25
195 distans från Rotterdam till Eastbourne på södra England.
Långt, trafikseparations zoner och motvind med höga krabba vågor, nä bättre segling finns.




Möte! Ovanligt men det händer


GOTT


Ölet heter "Hell Weather" säger kanske nått om vädret här i trakten.

2018-08-24
Tänkte oss en långstint och nattsegling. Fortsatt vatten intag dessvärre. Vi får leta vidare.
Mötte egentligen bara en segelbåt VOR Team Brunel som kom i 16kn mot oss på vär till Den Haag. Dom broatchade 2ggr medans vi såg dom. Säkert inte originalbesättningen.

Vid 23 tiden började det blåsa 32kn och ett åskväder som inte var att leka med. Så vi bästämde oss trots allt för Rotterdam (en av världens mest trafikerade hamnar).
Kolsvart och massor med handelsfartyg. Vi hade lokaliserat en marina som vi siktade på. Vid inloppet kommer en stor båt med blåljus mot oss. Undrar var vi är på väg, inte säker för oss meddelar dom. Följ oss blir en order. De lotsar oss in till marinan vi sett, som visar sig vara en nödhamn. Kontrolltornet hade inte sett oss på AIS och vi hade ju inte anropat dom på VHF en som man skulle. Dessutom hade de fått ett mayday anrop som det trodde var från oss. Det var panik i kontrollrummet enligt vad de sade.




Bra med vind på Nordsjön. Strax innan vi mötte VOR Team Brunel.


Blåljuseskort till nödamn i Rotterdam.

2018-08-23
Lämnar Amsterdam för att INTE gå till Rotterdam utan Den Haag var tänkt.
Men välute på Nordsjön tar vi fortfarande in hyfsat stora mängder vatten. Vet inte säkert varifrån.
Vi vänder och går in i marinan IJmuiden och fixar det som vi tror är orsaken (ankarboxen).
Tog Segwayen till "stan" ca 5km och köpte lite glasfiber och polyester.




Riktigt tuffa dagseglare från saffieryachts kolla 33 och 37 fotarna



2018-08-22
Från Enkuizen till Amsterdam ca 30 distans.




Sista slussen mot Amsterdam


En välförtjänt öl efter tilläggning i Amsterdam


"Fick parkerar" i gästhamnen Sixhaven, mitt i centrum tärs över centralstation.

2018-08-21
Dagens rutt 48 distans. Sista kanalslussen heter Lemmer. Lemmer med trång kanal, så trång att man ledigt kunde ta någons vinglas som satt och åt vid en restaurang.
Sista biten är över "Sjön" IJsselmeer med ett maxdjup av ca 4m. I slutet av sjön ligger Enkhuizen ett samhälle där vi stannar över natt för att på morgonen slussa mot Amsterdam. Den sjön heter Markermeer ännu grundare känns det som.




Sjönära boende.


Båtparkering som vi har bilparkering.


Tom segelbåtar förtöjs vid tomten.


Flytande sommarstugor eller permanentboende?


Egna små instick är vanligt.


Kanalerna är ibland som att köra bil i ett villasamhälle.


Vissa broar kostar några euro. Broöppnaren skickar ner en träsko där man lägger pengarna. Det gäller att ha växel.








2018-08-20
Dagens rutt















2018-08-19
Tänker göra ett nytt försök mot Amsterdam. När vi lämnar Borkum Rif och kollar väderprognosen fattar vi beslutet att ta kanalerna mot Amsterdam. Så vi sätter kurs mot infarten som är Delfzijl.


Vi hinner sedan starx efter Groningen. I Groningen vindlar kanalen mellan gatorna mitt i staden. Ca 15 broöppningar innan vi är ute ur Groningen.




Fick hjälp av ett Holländskt par som vi hade sällskap med att hitta en natthamn. Infarten var minst sagt anorlunda och gick mellan husen. Så ut som allt utom en marina. Men efter en 90° sväng öppnade sig en STOR marina med shoppingcenter restauranger och allt man kan tänka sig. Runt midnatt ansluter Mikkel.

Dagens rutt



2018-08-18
En riktigt dålig dag på sjön. Seglade 83’ men kom bara 30’. Lämnade L.angroog tidigt för att klara tidvattnet. Började bra med max genua och stor. Sedan ökande vinde och vågorna var var inte att leka med. Tog ner storen och seglade i 7,2kn med bara genuan (fart genom vatten). Vid lunchtid insåg vi att vi skulle komma till mynningen av Amsterdam runt 03. Inte lätt att hitta natthamn, så vi beslöt att försöka hitta sjölä bakom någon sandrevel. Funkade inte, vi draggade. Bråttom att dra för att inte bli fast bland sandrevlarna. Nytt beslut, vi vänder tillbaka till Borkum Riff. Vi borde hinna innan tidvattnet blir för lågt. 2-3 kn motstöm gjorde inte det hela bättre. Vi lyckades med kanska 5 min tas in i hamnen, man där blev det stopp. Vi kom aldrig in till en brygga, vi kunde som tur var slänga en tamp till en hygglig person som förtöjde oss. Fick gå upp kl 02, 02:30 och 03 för att ta oss in mot bryggan vartefter tidvattnet steg. Detta med tidvatten är inte lätt när allt är så grunt. Hoppas på en bättre dag i morgon.

2018-08-17
Lämnar Cuxhaven runt 06. Meström de första timmarna. Sedan vrider vinden oxh vi får kryss. Börjar leta möjliga natthamnar. Tidvattnet styr helt när man kan gå in i hamnarna. Får bli ön Langeoog dit vi hinner i grevens tid ca 18. Välbehövlig duch och en öl på restaurangen och sedan i säng. Måste dra tidigt strax för 6 för att klara tidvattnet.

2018-08-16
Går in i Kielkanalen ca 08. Ca 60’ motor. Tankar i Brunsbüttle innan vi slussar ut ca 18:30. Satsar på Cuxhaven första kontakten med tidvatten 3kn medström! Härligt. Anländer Cuxhaven strax efter 21. Nästan mörkt. Vi vet att vi moste vidare runt 06 för att tima tidvattnet. Vi måste dock proviantera lite, affären stänger 22 och är 20min promenad bort. Framme vid affären 21:30 handlar det nödvändigaste och betalar ett par 5 euro för att köra oss tillbaka.

2018-08-15
Från Gedser till Kiel 82 distans. Omväxlande vindar tyvärr kryss mesta tiden. Går under Fehmarn bron. Fri segelhöjd 22m vi når 20m upp. Kommer fram till Kiel ca 21:00


Alla dessa gula sjömärken och stickade ringar. Inte lätt att veta vad dom betyder.
När vi la in en automatisk rutt till Kielkanalen (Nord Ost Zee kanal) fick vi en vad vi tyckte konstig böj. Det var runt den streckade röda cirkeln plotter ville undvika. I slutet av cirkeln låg ett stort militärfartyg (röda prickarna) och satte fart rakt mot oss. Det var då vi började zooma in i sjökortet och såg cirkeln och förtog varför plotter gjorde en "konstig" böj. Vi ändrade kurs för att komma ut från cirkeln lite snabbare. När militärfartyget var ca 100m från oss kändes det lite kört, men de fortsatte sån tur var. Vi ändrade kursen lite igen. Då stannade dom och vände men gjorde inget mer. Vet fortfarande inte vad som var otillåtet i cirkeln.

2018-08-14
Kastar loss från Klinholm 14:30 som tar oss till Gedser en stäcka av 32 distansminuter. Anländer ca 20:00

2018-08-13
Avfärd från Karlskrona kl 06. Lite vind så först motor lite senare code 0 och storsegel. Satsar först på Simrishamn eventuellt Ystad. Uffe som är IFK fan måste absolut se matchen IFK - Hammarby. Vi fortsätter längs skånska sydkusten för att ha mottagning till ipaden.

Nu satsar vi på Abbekås istället. Hinner nog lagom dit 8nnan mörkret. Kollar vädret och ser att i natt blir det medåka till Danmark. I morgon hård vind i näbben igen. Vi besultar att ta en nattsegling till Klintholm på Mön. Anpassar farten på slutet så att vi inte kommer fram i mörker, så vi lägger till ca 05:30 efter 140 disansminuter nonstop.
Mycket vinkraftveks farmer var det



2018-08-12
Vi ligger inbåsta i Karlskrona. 19 m/s rätt i näbben. Väntar på Örjan och Uffe som ansluter idag. SMHI lovar vindskifte till ostligt i natt. Stämmer det blir det första dagen med undanvind och kanske vindar under 10 m/s. Vi hoppas på det

2018-08-11
Tidig avfärd från Kalmar. Motor de första timmarna. Sedan kuling i näbben igen. Funderar på Simrisham. Kanske kan vi vara där runt midnatt. Rundar Karlskrona vinden vrider lite så vi kan släppa lite. Seglar bara med fock. I jämmnhöjd med Karlskrona ser vi 4 tromber framför oss.


Funderar på vad det kan innebära vädermässigt. Det innebar att vinden (19 m/s) vrider 120 gr på 1 sek autopiloten får spelet efter ett ofrivilligt slag vid vindskiftet. Vi fattar beslutet att övernatta i Karlskrona dit vi kommer ca 18.

Vi fick lite underhållning av ett gäng som var på väg till krogen



2018-08-10
Tänkte en tidig avfärd. Men hörde på sjörapporten 27,6 m/s i Oskarshamn. Ligger och avvaktar ett tag. Sticker vi 09 kuling vind rätt i näbben. Angör Kalmar vi 20 tiden. Hade hoppats komma till Kristianopel men dit är det fortfarande ca 6h.

2018-08-09
Planerad avfärd ca kl 08 den 9:e och då vidare söderut. Vi får se hur långt vi kommer. Byxelkroken på Öland kan vara ett mål. Just nu kl 06 den 9:e ingen vind och regn! men framåt dagen sydligt :-(

Vi han bara till Idö. Ingen vind och när det kom vind kom den rakt i näbben. Kvällsmat på Idö skärgårdsrestaurant.

2018-08-08
Avfärd kl 14 från Lindö. Första stoppet blir Arkösund där Mikkel och Kjella mönstrar på.

2018-08-07


Hela vintern har jag insett att några luckor till svåråtkomliga stuvfack måste till. Idag dagen innan avfärd kom jag till skott (sex stycken blev det). Och det blev över förväntan bra.

2018-07-23
Då är det dax för Just Go att börja äventyret mot Karibien. Första etappen under 2018 blir att ta sig från Sverige till södra Portugal.
Hela resan tar ca 30 dagar.
Det finns möjlighet att resa med hela eller delar av seglatsen. Det finns max 8 platser ombord.
Hoppas ni kan haka på. Hör av om ni är sugna på ett segeläventyr.
Sten "stisse" caap
+46 70 551 95 50
sten@caap.se


Start Lindö 8 Aug

Lämpliga ställen att mönstra på/av (ca datum)
• Lindö 8 aug
• Arkösund 9 aug
• Trelleborg 12 aug
• Hamburg (Kielkanalen) 15 aug Här blir det sedan Stående Mast Vägen genom Holland
• Amsterdam (Schipol) 18 aug
• Södra England 20-25 aug
• Brest 26 aug

2018-07-22


Departure Lindö (Norrköping) Destination Arkösund

   
Just Go First 40.7